• На головну

  • Версія для
    друку

  • Мапа сайту

  • Контакти
Закрити

Авторизація

Увійти на сайт | Реєстрація

майдан Просвіти,1 м.Рівне, 33013 тел.(0362)69–52–02, факс (0362)62–00–64, Е-mail: oblrada@rada.rv.ua

Архів новин

  
Пн Вт Сер Чт Пт Сб Нд
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Рішення обласної ради 7 скликання

Опубліковано: 29.12.2015

 

У  К  Р  А  Ї  Н  А

РІВНЕНСЬКА   ОБЛАСНА   РАДА

Сьоме скликання

(Друга сесія)

 

Р І Ш Е Н Н Я

від 25 грудня 2015 року                                                                                       № 55

 

Про звернення Рівненської обласної ради до Президента України Петра Порошенка, Голови Верховної Ради України Володимира Гройсмана та Прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка щодо недоцільності внесення запропонованих законопроектами змін до податкового та бюджетного законодавства у сфері видобування та реалізації бурштину

 

Відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями та президією обласної ради, обласна рада

в и р і ш и л а :

1. Звернутися до Президента України Петра Порошенка, Голови Верховної Ради України Володимира Гройсмана та Прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка щодо недоцільності внесення запропонованих законопроектами змін до податкового та бюджетного законодавства у сфері видобування та реалізації бурштину (текст звернення додається).

 2. Голові обласної ради забезпечити направлення рішення до Президента України Петра Порошенка, Голови Верховної Ради України Володимира Гройсмана та Прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка.

 

 

 

 

Голова ради                                                                              В.О. Ковальчук

 

 


Звернення

Рівненської обласної ради до Президента України Петра Порошенка, Голови Верховної Ради України Володимира Гройсмана та Прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка щодо недоцільності внесення запропонованих законопроектами змін до податкового та бюджетного законодавства у сфері видобування та реалізації бурштину

 

Україна посідає друге місце у світі за запасами бурштину, при цьому вирізняється найвищим у світі відсотком бурштину ювелірної якості в покладах. Прояви бурштину знаходяться на територіях Рівненської, Житомирської та Волинської областей. При цьому розвідані родовища бурштину придатні для промислового видобування, на даний момент наявні виключно в Рівненській області.

Ми, депутати Рівненської обласної ради, глибоко занепокоєні змінами до податкового та бюджетного законодавства у сфері видобування та реалізації бурштину. Занепокоєння викликають наступні законопроекти:

 

1.  Проект Закону України «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» (реєстр. № 3630 від 11.12.2015).

Цим законопроектом у новій редакції Податкового кодексу України пропонується в пункті 233.20. «Ставки рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин» виокремити бурштин в окрему групу корисних копалин та встановити рентну плату за користування надрами для видобування бурштину на рівні 30% від вартості товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини.

Слід зазначити, що в діючому Податковому кодексі України рентна плата за користування надрами для видобування бурштину становить 5%.

Збільшення рентної плати за користування надрами для видобування бурштину в 6 разів (з 5% до 30%) є необґрунтованим та недоцільним.

По-перше, запровадження ставки рентної плати на рівні 30% може призвести до зупинки діяльності діючих підприємств та не стимулюватиме «виводу з тіні» так званої «старательської діяльності». Варто звернути увагу, що в Україні діє лише 2 підприємства, які мають Спеціальній дозвіл на користування надрами з метою видобування бурштину і вказані підприємства знаходься на території Рівненської області.

По-друге, зазначені зміни не відповідають меті та власне назві законопроекту, оскільки вони стримують «створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» та взагалі можуть призвести до зупинки галузі з видобування бурштину.

По-третє, це суттєво знижує інвестиційну привабливість даної галузі. Невмотивовані та безпідставні дії в сфері оподаткування призведуть до зниження рівня довіри з боку приватного капіталу. У поданих до законопроекту документах відсутні будь-які обґрунтування та розрахунки щодо доцільності підвищення ставки рентної плати за користування надрами для видобування бурштину в 6 разів, що також зазначено у Висновку Головного науково-експертного управління від 16.12.2015.

 

2.  Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» (реєстр.№ 3631 від 11.12.2015).

У даному законопроекті пропонується внести зміни до Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними», а саме: статтю 4 даного Закону пропонується доповнити новою частиною шостою такого змісту:

«6. Реалізація бурштину в сировині суб’єктами його видобування здійснюється через державні підприємства (організації) та господарські товариства, у статутних капіталах яких частка держави прямо чи опосередковано становить не менше 100 відсотків, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.

Порядок реалізації бурштину в сировині визначається Кабінетом Міністрів України».

Запропоновані зміни суперечать власне меті закону – створенню конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні. Адже запровадження монопольної державної скупки бурштину-сирцю призведе виключно до знищення конкуренції в галузі та буде сприяти «тінізації» торгівлі бурштином.

Варто зазначити, що після придбання на аукціоні Спеціального дозволу на користування надрами (початкова вартість якого визначається виходячи з обсягів запасів родовища та економічної ефективності його освоєння) надрокористувач отримує на баланс затверджені запаси. Таким чином, у процесі видобутку надрокористувач набуває на зазначені у Спецдозволі корисні копалини право приватної власності, яке передбачає їх вільне використання (а саме: самостійно визначати умови реалізації (зокрема право на вільний вибір покупця), продавати за вільними цінами в Україні та за її межами (експортувати), обмінювати, передавати безоплатно та здійснювати будь-які інші операції щодо такої продукції).

В свою чергу, право приватної власності гарантоване Конституцією України (ст. 41): «Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. …Примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості».

Введення запропонованої норми буде порушувати принцип ринкових відносин та суттєво звужувати права, гарантовані Конституцією. В цілому такі новації будуть погіршувати інвестиційну привабливість України.

 

3.  Проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр.№ 3000 від 14.09.2015).

В ст.10 даного законопроекту пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України, а саме: в ст.29 Бюджетного Кодексу України передбачається, що рентна плата за користування надрами для видобування бурштину у повному обсязі (100 відсотків) надходить до загального фонду Державного бюджету України на 2016 рік.

Слід зазначити, що відповідно до ст. 29 та ст. 66 діючого Бюджетного кодексу України рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення (крім рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату, яка зараховується до загального фонду державного бюджету у повному обсязі) розподіляється наступним чином:

-       75 відсотків рентної плати надходить до загального фонду Державного бюджету України (ст.29 Бюджетного кодексу України);

-       25 відсотків рентної плати надходить до обласного бюджету (ст.66 Бюджетного кодексу України).

Прийняття зазначених змін, по-перше, буде суперечити політиці бюджетної децентралізації; по-друге, така норма позбавить обласний бюджет значних коштів.

Крім того, в Додатку 1 до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» в доходах Загального фонду передбачені надходження за статтею «Рентна плата за користування надрами для видобування бурштину» (код 13031000) на суму 1,5 млрд.грн.

Слід наголосити, що зазначений показник є необґрунтованим та суттєво завищеним. Щорічні сумарні обсяги видобування бурштину діючими підприємствами в Україні за останні 3 роки складають на рівні 2-3 т в рік. Відповідно обсяг рентної плати вказаними підприємствами складає близько 1,0-1,5 млн.грн в рік. В Обґрунтуванні до статей проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (наведеному у додатку до законопроекту) зазначається, що сума 1,5 млрд.грн. закладена з урахуванням проекту змін до Податкового кодексу України. Враховуючи зазначене, у разі збільшення рентної плати для цих підприємств у 6 разів (з 5% до 30%), сума доходу за рахунок рентної плати від видобування бурштину у 2016 році буде складати приблизно 6,0-9,0 млн.грн. Однак, як зазначалось, підвищення рентної плати в 6 разів взагалі може призвести до зупинки галузі і замість запланованих 1,5 млрд.грн. Державний бюджет України взагалі буде позбавлений доходів по вказаній статті.

На діючих родовищах запасів бурштину залягає близько 130 тонн, а для виконання запланованого показника з надходження рентної плати в 2016 році необхідно видобути близько 200-250 т бурштину при максимальній проектній потужності діючих підприємств на рівні 10-12 тонн в рік. Тобто видобути потрібно майже в 2 рази більше, ніж є в наявності на розвіданих родовищах.

Звертаємо Вашу увагу, що підходи до законотворчої діяльності Уряду суперечать політиці децентралізації бюджетної сфери та конкурентним ринковим відносинам, порушують вимоги чинного законодавства України щодо неможливості внесення змін в податкове законодавство на наступний рік наприкінці поточного року.

Вважаємо, що зазначені законопроекти не можуть бути прийняті в запропонованій редакції, адже означатимуть крах бурштинової галузі та призведуть до підвищення суспільної напруги. Тому просимо про наступне:

1.   Залишити в Податковому Кодексі України діючу ставку рентної плати за користування надрами для видобування бурштину на рівні 5 %.

2.   Виключити запропоновані зміни до ст.4 Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними».

3.   Виключити запропоновані зміни до ст.29 Бюджетного Кодексу України в частині рентної плати за користування надрами для видобування бурштину та залишити діючий розподіл надходжень, а саме:

-       75 відсотків рентної плати надходить до загального фонду Державного бюджету України;

-       25 відсотків рентної плати надходить до обласного бюджету.

4.   Здійснити перерахунок доходів Загального фонду Державного бюджету на 2016 рік за статтею «Рентна плата за користування надрами для видобування бурштину» (код 13031000).

5.   Прискорити процес легалізації діяльності нелегальних копачів (так званих «бурштинових старателів») та прискорити розгляд проекту Закону України «Про старательську діяльність» (реєстр.№ 3035).

Переконливо просимо підтримати наші пропозиції щодо недоцільності внесення запропонованих законопроектами змін до податкового та бюджетного законодавства у сфері видобування та реалізації бурштину.

 

 

 

Схвалено

Рішення Рівненської обласної ради

від25 грудня 2015 року № 55

 

 

Назад до розділу